Bella notte🌗

I går sto vi opp i otta for å reise til Venezia, for elvecruise med Norsk tur. Dette er den syvende reisen vi er på, med dette selskapet. Det er første gang vi er på elvecruise.

Det er fjerde gang vi er i Italia med Norsk tur, og det er andre gang vi reiser med Erik. Forrige gang vi reise med Erik, reiste vi i Elena Ferrantes fotspor, i Sorrento/Napolitraktene. Vi har reist på tre andre turer med Eriks mann, Karl Gunnar. Da har vi opplevd Cuba, Peru og gått deler av Caminoen i Spania. Vi treffer alltid mange fantastiske mennesker på disse turene, mennesker som blir med oss videre. Vi har fantastiske guider på disse turene, som er oppe og går, når der gjelder både statsvitenskap og kunsthistorie. Karl Gunnar er statsviter, og Erik er kunsthistoriker og teaterregissør. Jeg tror helt bestemt at Erik vil kle Venezia, og vise versa.

Vi sto opp i halv fire for å fly videre til København med pysjamasflyet. Der hadde vi en lang kaffestopp. Flyet til Venezia var i tillegg en halv time forsinket.

Til slutt fløy vi inn over Venzia. Der ble vi møtt av Erik, som satte Per Svein i arbeid. Det var to utganger til ankomsthallen, og Erik kunne ikke dele seg i to. Og siden våre kofferter kom først, ble gemalen satt i arbeid.

Siden vi ikke kunne sjekke inn på båten før klokken fem, ble vi kjørt til et prisbelønt shoppingsenter. ( de finnes visst). Her kunne vi få spist en sen lunsj, og/eller shoppet litt. Vi har aldri vært på shoppingsenter i Italia før, men nå fikk vi prøvd det også. Mor måtte ha litt mat for å få orden på blodsukkeret. Vi fant et supert sted for det. Vi bestilte due foccacia og due birra, picollo.

De kødder ikke med maten i Italia.

Etter måltidet sjekket vi inn på båten. Denne båten ble for noen måneder siden nesten rent i senk av et gedigent cruiseskip. Grunnet flaks og enda mer flaks gikk det bra. Nå har Italia iverksatt restriksjoner mot de store cruiseskipene ,som ikke får kjøre gjennom lagunen, eller ankre opp i havnen der vi sjekket inn. Skipet er fransk, med fransk bestening, de snakker dog et franskengelsk, så det skal gå greit. Det er litt rart å høre så mye fransk, når vi tross alt er i Italia.

Båten har flotte lysekroner i Muranoglass.

Der er ingen tvil om at vi er på båt, og at sikkerheten er ivaretatt.

Mens vi seilte inn Canal grande, ble velkomstdrinker servert. Det er 153 passasjerer ombord, og vi er 17 som reiser med Norsk tur.

Middagen besto av fire retter.

Forreten var minestronesuppe.

Andre forrett var skinke og melon.

Middagen glemte vi å ta bilde av, da vi fant ut at det paret vi delte bord med, hadde en bestekompis som Per Sveim hadde delt plattformsjef- stilling med for mange år siden. Vi spiste nydelig dandert svinefilet, på grønnsakspure.

Vi avsluttet med en deilig bærpanacotta. Etter middag tok vi en labbetur inn til Marcusplassen , sammen med de vi delte bord under middagen. 28 grader og fløyelsnatt.

Der ble det spilt italienske svisker, og klassisk musikk om hverandre. Venezia er et magisk sted, ikke bare om dagen, men også om kvelden💕

Vi fortsetter ferden videre i dag. Det er straks frokost.

Jeg ønsker deg en super dag😍