I Elena Ferrantes forspor✍️

I oktober i fjor reiste Per Svein og jeg på tur til Sorrentohalvøya med Norsk tur. Vi skulle følge i fotsporene til Elena Ferrante, å oppleve området bøkene fra Napolikvartetten beskriver. Per Svein hadde ikke lest bøkene og han var ikke den eneste, men det var heller ikke nødvendig for å ha glede av turen.

Det er mye vakkert å se og oppleve i dette området.

Vulkanen Vesuv er et mektig syn der den troner over millionbyen Napoli.

Dagen etter ankomst utforsket vi Sorrento sammen med vår reiseleder og en lokal guide.

Vi besøkte blant annet Ibsenparken i Sorrento.

Hvis vi synes vi begynner tidlig med jul her i landet så var det ingenting i mot det vi så i Sorrento.

Utsikt fra hotellrommet.

Andre dagen gikk turen til Amalfikysten hvor vi besøkte Positano og Amalfi.

Det er så vakkert på denne kysten at det bare må oppleves.

Vi gikk innom kirken i Amalfi og tente et lys for min nylig avdøde farmor som sponset denne turen. Etter besøket i Amalfi gikk turen videre til ruinbyen Pompeii. Er dere i området må dere få med dere begge deler.

Om kvelden dro vi til Michelinrestauranten Don Alfonso. Truls a la Hellstrøm hadde et program derfra etter vi kom hjem.

En fantastisk smakfull meny og etterpå fikk vi sjekke ut vinkjelleren.

Mette og gode stupte vi i seng før turen gikk til øya Capri neste dag.

I Sorrento hvor vi ventet på fergen.

Det var vakkert der, men veldig turistifisert synes jeg. Jeg hadde ventet mer sjel. Denne øya har jeg hørt så mye om, men naturen var storslått og vakker.

God mat hadde de også👍

Litt av en utsikt å stå opp til.

Dagen etter dro vi til Napoli og hadde med oss lokal guide også der. Etter å ha sett oss rundt der gikk turen til øya Ischia som ligger rett utenfor Napoli. For ei fantastisk øy med masse sjel. Jeg drar gjerne tilbake dit.

Vi dumpa rett på et bryllup utenfor en vakker kirke.

Jeg tok dette bilde på et utsiktsplatå og kalte det Amore. Vi snakket med paret etterpå og sendte bilde til mannens vakre kone. Han kalte henne det. Se, min kone, er hun ikke vakker? Og det var hun jo❤️De var på bryllupsreise. Svaret på mailen var Graziiiiiiie❤️

Siste dag reiste vi tilbake til Roma og besøkte blant annet Forum Romanum, Phanteon og Trevifontenen.

Her er vi ved Trevifontenen. Om kvelden spiste vi avskjedsmiddag i Trastevere og fikk skikkelig lady og landstrykerfeeling før vi dro tilbake til Sørlandet neste dag❤️

Vi har litt kaldere temperaturer i Søgne for tiden enn vi opplevde i Italia på samme tid i fjor. Ønsker alle en fin dag uansett temperatur.