På sølvbryllupsreise til vakre Santorini❤️

I 2012 kunne vi feire sølvbryllup og i den anledning bestemte vi oss for å dra på sølvbryllupsreise. Bryllupsreise hadde vi aldri hatt så det var sannelig på tide. Santorini er et navn som venetzianerne ga øya da den lå under deres styre. Navnet kommer fra St.Irene. Grekernes eget navn er Thira. Vi fant ut vi ville bo bra og bestilte hotell på Kastelli Resort, like ved Kamaristranden.

Det kan trygt anbefales og vi reiser gjerne tilbake til dette spahotellet. Oppholdet var inkludert frokost og det satte vi pris på.

Første dagen brukte vi på stranda og på å gjøre oss kjent. Neste dag var vi klare for gresk frokost og enda litt mer strandliv.

Frokost i deilige omgivelser.

Etter en dag på stranda var det inn i dusjen og ut å lete etter et spisested. Det var 22. Juli og nøyaktig et år etter den tragiske hendelsen på Utøya. Plutselig oppdaget vi en restaurant med norske flagg på hvert eneste bord. Valget var enkelt.

Vi fikk med oss vårt bordflagg hjem og det skal få pryde hagestuen vår på Langenes. Maten vi fikk servert var enestående og vi spiste der flere ganger under oppholdet. Vi lærte fort at det var lurt å bestille bord for her var det fullt nesten hele tiden. De serverte nydelig gresk kortreist mat med vin fra Santorini.

Restauranten hadde navnet Niciteri etter den første vinen som tappes om høsten. De hadde også en restaurant i Fira som het Assyrtico etter den andre vinen som tappes.

Dette er utsikten fra terassen om kvelden.

Dagen etter tok vi bussen inn til Fira da vi ble lei av å ligge på stranda. Vi dro inn og så oss rundt omkring før vi tok bussen tilbake til hotellet.

Det er mulig å gå tur fra Fira som er hovedstaden på øya til Oia der den berømte solnedgangen kan ses. Da går du langs calderaen, kanten på vulkankrateret. Calderea betyr gryte på norsk. Siden Per Sveins hofte var ute av drift, han ventet på operasjon for å skifte hofte, måtte vi stå over i den omgangen. Neste gang skal vi ta den turen til fots.

Dagen etter våknet vi av en telefon fra Kristoffers nicaraguanske hermano Rayco om at en av deres venner var død bare 25 år gammel. Han klarte ikke å få tak i Kristoffer, men det gjorde vi. Så de fikk snakket sammen. Vi bestemte oss for å leie en tohjuling den dagen siden Per Svein hadde problemer med å komme seg rundt. Vi leide gjennom et sted anbefalt av Apollo. Først tok vi turen opp til ancient Thira, gamle Thira, som lå oppe i fjellsiden. Noe av det første Per Svein sa da vi kjørte av sted var at dette var noe av det mest råtne han hadde kjørt. Vel oppe på toppen var det et kvarters gange til den gamle ruinbyen som var vel verdt et besøk.

Vi besøkte Pyrgos som er øyas høyeste topp og spiste lunsj i Perissa. Vi planla å kjøre den samme omveien hjem, men kom oss ved en feil ut på hovedveien til Fira. Det var midt i rushet og mye trafikk. Det hadde vært enklest å fortsette den veien, men av en eller annen merkelig grunn var begge veldig opptatt av å komme oss av den veien og inn på omveien. Etter litt anstrengelser på grunn av mye trafikk klarte vi det. Det takker vi høyere makter for i dag. Vi hadde ikke kjørt lenge på denne veien før vi i en sving mistet hjulet. På meg kjentes det ut som vi kjørte over noe og at fartøyet var ute av kontroll og for over i motsatt kjørebane. Heldigvis var det ingen møtende trafikk. Jeg løftet det venstre benet opp da jeg så vi var på vei mot en mur på andre side, samtidig ropte Per Svein løft benet og straks stoppet vi inn i muren.

Vi ringte utleier og ba om å bli hentet. Etter en stund kom en ung mann med en ny firehjuling på henger til oss. Det var ikke akkurat det vi hadde tenkt oss, men vi måtte jo tilbake. Da vi leverte firehjulingen lurte de på hva de kunne gjøre for å bote skaden. Da ba jeg om å få pengene tilbake. Jeg så den satt langt inne, men jeg fikk det som jeg ville.

Den kvelden spiste vi middag ved bassenget og takket for livet. Vi kommer aldri til å leie firehjuling mer.

Dagen etter dro vi på utflukt med Apollo til ruinbyen Akrotiri. Byen ble begravet under det voldsomme vulkanutbruddet for ca 3500 år siden. Utgravningen startet i 1967 av samme mann som startet utgravningen på Knossos på Kreta. Også et sted vi kan anbefale👍Akrotiri ble grunnlagt ca 2700 år før Kristus. De tilhørte ikke minorene slik de gjorde på Knossos. De var et eget kykladefolk og Atlantismyten lever sterkt her. Ca fem prosent var gravet ut da vi var der. Det er funnet kloakkanlegg og to og tre etasjes hus her. Man har gravet frem spaanlegg, templer og offersteder.

Vi besøkte øyas høyeste punkt Profeti Elias hvor vi var på firehjuling dagen før. Vi besøkte også et klosterkapell. Vi dro videre til forhistorisk museum i Fira, hvor vi finner mye av det som er gravet fram i Akrotiri. Blant annet et badekar.

Her er Per Svein sivilt ulydig. Det var nemlig ikke lov å fotografere gjenstandene sammen med mennesker.

Vi hoppet av turen for å spise lunsj på Assyrtico mens resten av følget dro tilbake til hotellet. Etter lunsj tok vi lokalbussen tilbake og fant stranda igjen.

Jeg fikk kjøpt denne boken som akkurat var kommet ut av trykken. Jeg leste den fort og lånte den bort til noen da jeg kom hjem. Jeg har ikke fått den tilbake og husker ikke hvem jeg lånte den til. Det er jeg lei meg for så hvis noen finner den med mitt navn i blir jeg glad om jeg finner den i postkassen en dag🌞

Etter nok en dag på stranden dro vi på utflukt til Santorinis perler på ettermiddag/ kveld. Vi besøkte øyas eldste kirke, bygget til ære for Jomfru Maria. Det finnes 400 kirker til ære for Jomfru Maria på lille Santorini.

Vi dro til Santo Wines for vinsmaking og fikk smakt både assyrticoviner og niciteriviner. Vi smakte på øyas dessertvin vin santo som de får lov å produsere på lisens av Toscana.

Vi besøkte Pyrgos som var øyas hovedstad fra 1500- 1800 tallet da Fira overtok. Venezianerne grunnla Pyrgos på 1200 tallet.

Vi endte opp i Oia, en liten perle på øya. Der vil jeg gjerne tilbake utenom turistsesongen. De er berømt for sin vakre solnedgang som vi fikk oppleve fra en takterasse, mens Andrea Bocelli sang : Time to say goodbye fra høytaleren i bakgrunnen.

Siste dagen tilbragte vi på stranda før vi tok en båttur på kvelden for å oppleve solnedgangen fra Oia enda en gang.