Det gode liv i Toscana.

I 2014 la MacLiland ferien sin til vakre Toscana. Etter å ha bestilt flybilletter og leiebil bestilte vi leilighet på bondelandet utenfor Lucca gjennom Primatoscana.

Primatoscana drives av nordmenn med god kjennskap til Toscana. Du finner dem også på facebook. Da vi skulle leie bil fant vi fort ut at det var billigere å leie to Fiat Panda, eller Ferrari Panda som vi kalte dem, enn å leie en stor bil. Vi måtte ha to små biler for å få plass til baggasjen, men utenom til og fra flyplassen brukte vi bare en bil om gangen. Vi bestilte to uker med base i Luccaområdet for å gjøre oss mer kjent der. Lucca er en fantastisk liten middelalderby i Toscana som de fleste faller for. Det er mye mindre turister der enn i Firenze og mye billigere er det også der. Siden John hadde GPS kjørte han først. Han er elendig på blinklys og det kan være en prøvelse å ligge bak i tett trafikk og med plutselige svinger. I en rundkjøring stakk Tove hånden ut av sitt vindu og Per Svein lurte på hva i himmelens navn hun drev med. Ser du ikke det sa jeg: hun blinker😜Dette er hovedgrunnen til at John fikk blinklysolje til 60 årsdagen sin.

Vel fremme ble vi møtt av vår italienske vertinne som ikke kunne engelsk. Det gikk veldig greit, med hennes kroppsspråk og snakk på italiensk og mine få gloser på italiensk gikk det hele som en drøm. Vi er ganske gode på kroppsspråk vi også. Vi fikk av henne den beste olivenoljen vi noen gang hadde smakt. Hun hadde egen olivengård og i løpet av våre fjorten dager der gikk det med nesten to flasker av denne fantastiske oljen. Vi hev oss rett i bassenget etter å ha pakket oss ut og fått maten på plass. Vi grillet på grillplassen ved bassenget på kvelden og mente vi hadde funnet fasiten på det gode liv.

Dette var noe av utsikten vi hadde fra bassengkanten.

Slik så frokostbordet ut hver dag i fjorten dager og dette bildet ble tatt den første morgenen. Etter frokost dro vi til Lucca by hvor vi beså oss, drakk italiensk kaffe og etterhvert også lunsjet.

Olivenolje hører med til et godt italiensk måltid.

Før vi dro tilbake fra Lucca gikk vi innom et vinutsalg og kjøpte med oss prosecco og rødvin. Vi stakk innom en lokalpub for litt kaffe før vi dro tilbake til bassenget og bøkene. John kom på skikkelig godfot med damen i baren så hun fikk tilnavnet dama til John. Ingen husker i dag hva hun heter, men alle fire vet hvem dama til John er. Det var ingen turister her, bare lokale, men vi ble tatt godt i mot og var innom der en tur hver eneste dag.

Dagen etter sto vi opp tidlig og kjørte til togstasjonen i Lucca, derfra tok vi toget til Firenze, la citta perfetta. Den perfekte byen. Det er en bilfri by så vi tok toget inn. Vi besøkte domen og gikk rundt i gatene som er et museum i seg selv. Før vi reiste hadde vi kjøpt billetter til det berømte Uffizigalleriet på nett. Det anbefales for det var en milelang kø utenfor museet. Uffizigalleriet er det mest besøkte stedet foruten Vatikanet og Pompeii i Italia. Vi kan takke Medicifamilien for dette museet og for de fleste kunstskatter i Firenze. Medicifamilien styrte Firenze i 400 til slekten døde ut av seg selv i mangel på arvinger. Vi gikk 22000 skritt den dagen før vi på ettermiddagen tok toget tilbake til Lucca. Da hadde vi selvfølgelig også vært innom matmarkedet og bunkret opp.

Dagen etter tok vi livet med ro ved bassengkanten foruten en liten tur innom dama til John hvor Tove og jeg fikk servert spritz aperole i kjøkkenglass.

Spritz er en florentinsk ettermiddagsdrink bestående av prosecco, aperol og soda.

Vi avsluttet dagen med nok en herlig grillkveld ved bassenget.

Neste dag tok vi livet med to frem til lunsj, den spiste vi hos dama til John. Deretter dro vi til Pisa for å treffe min yngste bror Ole og hans daværende kone. De skulle overnatte i Pisa før de skulle fly hjem dagen etter. Derfor avtalte vi et slektstreff på Mirakelplassen i Pisa. Vi sjekka ut det skjeve tårnet og hadde en tur inne i domen, noe som er like imponerende som selve tårnet.

Etter det kulturelle innslaget spiste vi middag på en bedre restaurant rett i nærheten før vi dro tilbake til vår egen Toscanaresidens.

Søndagen startet ved bassenget og der ble vi til vi ble middagssultne. Da dro vi til dama til John og spiste middag der før vi tok turen til Lajatico, Andrea Bocellis hjemsted. Hvert år holder han en utendørskonsert her og da vi skjønte at det skulle foregå mens vi var her var vi ikke vonde å be. Vi kjøpte billetter på nett og gledet oss stort til den happeningen med god grunn.

Vi storkoste oss på torvet før konserten.

Vi tok også turen innom Andrea Bocelli Fondation og kjøpte litt t-skjorter og annet, samt ta lodd for å støtte hans arbeid med å gi fattige barn på Haiti og i Italia utdannelse.

Konserten foregår utendørs i stillhetens teater som det kalles. Dette fordi dette er den eneste konserten som avholdes der i året. Resten av tiden er det stille.

Det var en gåsehudopplevelse av de sjeldne. Da mørket kom så vi lysene fra alle de små landsbyene rundt. De glitret som juveler fra stedet vi satt. Det eneste jeg tenkte var at dette må jeg oppleve igjen og igjen.

Det var et forrykende regnværet natten etter konserten og siden solen ikke var kommet skikkelig frem etter frokost dro vi på vinsmaking til Montecarlo. Vi kjørte litt rundt på måfå til et sted vi syntes så greit ut. Det kryr av vingårder i dette området. Vi ringte på og ble tatt med inn i gangen. Vi måtte vente litt for det skulle komme et turfølge i buss som de skulle vise vei først. Dette turfølget viste seg å være nordmenn som hadde vært på samme konsert som oss dagen i forveien. Da de kom inn i gangen der sto vi fire på rekke og rad og ønsket dem velkommen. De lurte på om vi jobba der, men vi svarte bare at vi kom just😂😂ikke nok med det, ei i følget var utflytta Søgnejente så vi fikk snakka mye med det turfølget der.

Da vi var ferdig her var sola tilbake og vi dro tilbake til bassenget.

Neste dag var det Johns bursdag og vi dro til Cinque Terre. Vi parkerte på Lucca togstasjon og tok toget til La Spezia og båt derfra, først en tur innom Portovenere før turen gikk til de fem land og vi endte opp i Monterosso al mare hvor vi spiste middag før vi tok toget tilbake.

Dagen etter var vi som vanlig hos dama til John og drakk kaffe. Da måtte vi teste ut telefonkiosken også.

Etter en god kaffestopp gikk turen til Lucca by hvor vi gikk opp i er tårn for å få litt utsikt over byen. Tove og jeg kjøpte oss sykkelvesker i brunt skinn og er fortsatt fornøyd med det kjøpet. Vi tok også en sykkeltur på den fire kilometer lange bymuren. Det anbefales, det var kanongøy. Denne dagen hadde Tove bursdag og da ble det kake også👍

Resten av dagen holdt vi til ved bassenget.

Dagen etter ville vi på oppdagelsesferd i Chianti. Det er mye vakkert å se her. Vi spiste lunsj i Greve i Chianti.

Før turen gikk videre til San Gimignano hvor vi spiste verdens beste is og kjøpte vin og oljer fra Paradiset.

Vi dro videre til Volterra hvor vi spiste middag før vi dro tilbake til residensen.

Etter denne heldagsutflukten hadde vi en hel dag ved bassenget og spiste en seksretters middag hos dama til John og moren og faren hennes i restauranten ved siden av. Jeg blir mett bare jeg tenker på det.

Dagen etter startet med litt regn så vi dro til Lucca by.

Da det lysnet tok vi turen opp i fjellene rundt Lucca. Vi stoppet ved ponte diablo, djevelens bro før vi dro videre til Bagni de Lucca, en middelalderby med termer, varme bad. Der shoppet vi litt og spiste lunsj før vi dro til Barga, en liten fjellandsby hvor vi besøkte kirken og drakk litt kaffe.

Været klarnet opp og vi dro tilbake til bassenget.

Her hadde vi det som plommen i egget i fjorten dager❤️

På kvelden spiste vi nydelig middag på en restaurant i gangavstand.

Her er vi mette og glade.

Siste dag ble brukt på powershopping i Lucca. Vi måtte innom Pucchini for å ta ham på tåen så vi var sikret å komme tilbake til Lucca by, byen i mitt ❤️

En riktig god lørdag ønskes alle.