Banktur til Toscana

Toscana og Italia hadde lenge stått på ønskelista banken annonserte at de skulle ha tur dit med bankkunder sensommeren 2012. Søgne og Greipstad sparebank arrangerer hvert år turer som kunder kan bli med på. Banken arrangerer disse turene i samarbeid med Norsk tur. I 2009 var vi med på en fantastisk tur til Cuba, så da turen gikk til Toscana ble vi mer enn gjerne med. Vi ble hentet i buss på Tangvall og kjørt til Kjevik hvor vi så fløy via Oslo til Pisa. Deretter ble vi hentet i buss og kjørt til Montecatini Terme som ble vår base under hele besøket i Toscana.

Dagen etter, etter solid frokost ble vi hentet i buss og kjørt til San Gimignano. San Gimignano er Toscanas Manhatten, på grunn av sine mange tårn som ligger på en høyde. Det er en alldeles koselig by med sjel, selv om det er mange turister der. Det er lurt å komme tidlig på dagen for det fylles opp i løpet av dagen.

Programmet som ble litt stokket om, men vi fikk oppleve det hele.

Her er vi sammen med Irene, vår mærmeste nabo, i San Gimignano.

Etter et flott besøk i byen dro vi til en vakker vingård for å lunsje.

Vingården hadde en fantastisk utsikt mot San Gimignano.

Etter lunsj gikk turen til Vinci, Leonardo da Vincis hjemby for å besøke hans barndomshjem og museum. Imponerende.

Selvfølgelig ble det med bok hjem.

Dag tre dro vi til Liguria, nærmere bestemt La Spezia og tok båt derfra først til Portovenere og så Cinque Terre.

Portovenere

Cinque Terre hvor vi endte opp i Monterosso al mare for lunsj og bad før vi tok turen tilbake til Montecatini og middag på hotellet. På kvelden fikk vi anledning til å få med oss deler av en utendørsopera i et av termene. Det var en opplevelse å få oppleve La traviata utendørs i måneskinn.

Dagen etter sto Firenze på programmet og for en by og for en opplevelse. Det er ikke til å undres over at byen kalles citta perfetta, for dette er den perfekte byen for alle kunst og historieinterreserte. Jeg gikk med hakeslepp hele dagen. Firenze er en by du aldri blir ferdig med. I tillegg til kunst og kultur har den et fantastisk matmarked som må besøkes. Der selger de oster, skinker, oljer og alt hjertet og magen begjærer. Vi handlet med oss skinke og parmesanost hjem og fikk det vakumpakket. Vår svenske guide for dagen sørget for å gi oss all informasjon vi trengte om renesansen og Firenzes historie.

Vi hadde en opplevelsesrik dag her hvor vi spiste lunsj og koste oss hele dagen til det var klart for å reise tilbake til hotellet for en dusj før middag.

Dagen etter sto vi opp grytidlig for å ta toget til Lucca. En liten perle av en middelalderby som vi falt pladask for og som vi har fått utforsket siden. Der ble vi møtt av nok en svensk guide som tok oss gjennom Luccas historie før det var frislepp frem til lunsj.

Lykkelig i Lucca❤️

En av de hundre kirkene som befinner seg innenfor byporten i Lucca. Denne er tilegnet erkeengelen Mikael.

Etter besøket i Lucca dro vi til Montecarlo utenfor Lucca. Det ekte Montecarlo som de kalte det. Der ble det lunsj og vinsmaking og det var en snakkesalig gjeng som ble kjørt i buss tilbake til Montecatini Terme etter et vellykket vingårdsbesøk.

Det var mye fint å se langs veiene i Toscana.

Etter ei god natt gikk turen i buss til vakre Siena. Der ble vi møtt av norske Liv, hun guidet oss gjennom Sienas historie frem til lunsj hvor vi fikk fri noen timer for å oppleve Siena på egen hånd. Vi var så heldig å få møte Liv igjen da vi var i Siena i begynnelsen av juni i år.

Siena er delt inn i tolv contrader. Det har de vært siden tidenes morgen.

Siena er en utrolig vakker middelalderby.

Vi besøkte domen i Siena sammen med Liv.

Og vi dumpet borti et bryllup og gjorde det samme da vi var der i juni. Det er jo fantastiske kulisser å gifte seg i.

Søndagen, dagen før hjemreise tilbrakte vi i Montecatini og hadde fridag. Sammen med ekteparet Øen tok vi en funicolare opp til Montecatini Alti, gamlebyen hvor vi spiste lunsj.

Vi tilbrakte mye tid sammen med ekteparet Øen på turen og lo masse. Helge var dirigent i Langenes skolekorps da jeg gikk der for ørten år siden. Han prøvde flere ganger å headhunte meg for voksenkorpset i Søgne, men det gikk ikke. Jeg har traumer enda etter korpstiden😂🌞Vi hadde alle vært med på prosjekt slavekoret i Søgne i 2009 og 2010 og fikk den glupe ideen at siden vi nå var i Verdis Toscana skulle vi synge den på norsk for resten av reisefølget siste kvelden, under middagen på restaurant tårnet i gamlebyen. Så Per Svein fikk knotet ned teksten så vi fikk pugget den. Det ble ikke anledning til å øve noe særlig, øvelse er for pingler bruker vi å si. Det er bare å kaste seg uti det, som regel flyter en.

Vi ble hentet i buss og kjørt opp til gamlebyen til en fantastisk restaurant med en fantastisk peis. På den sto det skrevet Per aspera ad astra. Det samme som Kristoffer hadde tatovert på underarmen to år før. Siden vi lå i oppløpet til rettsak mot Søgne kommune tok vi dette som et godt tegn. Etter middagen reiste vi oss og sang Slavekoret på norsk, to ganger for vårt reisefølge og vi fikk applaus så det holdt og de ansatte så på med store øyne for det er jo ikke hverdagskost å høre Verdi på norsk i Toscana heller.

Under rettsaken i februar året etter kom ei fra reisefølget bort til oss på Tinghuset i lunsjen, i kantina. Hun hadde jobbet på Tinghuset en mannsalder. Vi som jobber her følger saken deres nøye sa hun, det er sjelden vi blir så opptatt av en sak som denne her. Vi heier på dere alle sammen. Sønnen deres gjør et solid inntrykk. Vi takket og bukket. Og med det samme jeg har dere her må jeg bare få takke dere for den opplevelsen dere ga oss siste kvelden i Toscana, jeg har gåsehud enda. Nok en gang har livet lært meg at det ikke er farlig å drite seg ut eller å by på seg sjøl, selv om en bare er en glad amatør. En får ikke mer moro enn en lager sjøl.

På vei til flyplassen på hjemvei gikk turen innom Mirakelplassen og det skjeve tårn i Pisa. Domen imponerte og var verdt å gå inn i så det anbefales på det varmeste. Vi spiste lunsj rett ved Mirakelplassen før vi dro hjem til Norge. To år senere dro vi på en fjorten dagers tur til Toscana med MacLilands og det kommer i et eget blogginnlegg om litt.

Enn så lenge ønskes alle en nydelig fredag.