De fem trappers land. Cinque Terre🇹🇯

Startet dagen med å ta toget til Riomaggiore, den sydligste av de fem landsbyene som går under navnet Cinque Terre. Cinque Terre står på UNESCOs verdensarvliste. Det er ca 2, 5 milloner som besøker disse landsbyene hvert år. Vi har vært der to ganger før og da har vi kommet sjøveien fra La Spezia. Hver gang har vi sagt at vi ønsker å dra tilbake for å gå der. Og nå skulle det skje.

Her noen bilder fra Riomaggiore som vi bare har sett fra sjøsiden tidligere.

Deretter gikk turen med tog til Manorola, den neste landsbyen. Det tok ca ti sekunder så det var ingen vits å sette seg. Siden byene er vanskelig tilgjengelig med bil er det stort sett bare lokale som bor og eier husene i disse landsbyene.

Vel fremme ble vi delt inn i tre grupper før vi tok fatt klatringen opp tusen trapper.

Det var en nydelig tur og vi var veldig glad det var overskyet mens vi gikk.

Vår gruppe kom først opp av de som gikk. En gruppe tok bussen opp. Da gikk turen videre nedover til Cornigla og da var alle med.

Det var mange som fikk testet ut høydeskrekken sin på vei ned. Også jeg, men jeg har lært meg å se oppover og bort når det står på som verst. Det hjelper å utfordre høydeskrekken, men jeg blir ingen strikk eller fallskjermhopper. Livet mitt er mer en spennende nok uten risikosport. Vel fremme i Cornigla fikk de som ville gå en vandretur til, den skulle gå til Vernissa. Den sto vi over, vi ville også nyte tilværelsens uutholdelige letthet og tok toget til Monterosso al Mare. Der ble det tid til forfriskninger og dessert og til å kjenne litt på stedets ånd, genius loci.

De har kommet langt med kildesortering i Italia, overalt hvor vi går sorteres det avfall👍

Vi tok toget tilbake til Sestri Levante for en sårt tiltrengt dusj og en powernap før vi skulle møtes utenfor hotellet til felles middag. Da vi kom ut krydde det av folk der som snakket i munnen på hverandre. Det var kommunestyret i Sestri Levante som hadde samling i forbindelse med valget. De stilte seg opp for å bli tatt bilde av. Den høyeste i vår gruppe bestemte seg for at han ville være med på bildet. Derfor stilte han seg bakerst med det største smilet jeg har sett og sto der så lenge seansen varte. Det er nok mange her i byen som lurer på hvem dette nye kommunestyremedlemmet er når de leser dagens avis😂😂

Vi spiste middag på denne restauranten i går kveld og det ble en fantastisk opplevelse. Det kommer jeg tilbake til. Vi ble sittende ved bord med to ektepar som vi ikke kjenner fra før. Det ene paret bodde i Stjørdal og det andre bodde på Sunnmøre. Tre av de hadde en umiskjennelig trønderdialekt. Siden jeg også er utflytta trønder syntes jeg det var på sin plass å nevne dette. De lurte på hvor jeg kom fra. Jo fra Kyrksæterøra sa jeg og da ble det liv og latter i leiren. Hun som bodde på Sunnmøre kom fra Orkdal. Orkdal er nabobygda og stedet hvor mine to brødre er født. Min sidemann derimot kom fra Hemneslekt som meg. Det viste seg fort da vi begynte å snakke at vi hadde felles kjente. Da jeg sa at mammas pikenavn var Svanemsli så han rart på meg. Jeg kjenner en Svanemsli som jobbet hos min onkel som var fotograf sa han. Å sa jeg er det fotograf Øyen? Min onkel jobbet for ham. Og selvfølgelig var det slik det var. Det er sånn man finner ut av på en bedre restaurant i Italia.

Maten vi fikk servert var eksepsjonelt god og jeg beklager at jeg bare fikk tatt bilde av desserten. Første rett var en nydelig fiskekomposisjon med smaker som satt. Deretter var det fersk pasta med ligurisk pesto. Det var så stille at du kunne høre ei knappenål falle mens vi spiste og bare det er jo uvanlig. Deretter var det tunfisk på en seng av grønn potetpure med smaker som ikke kan beskrives og til slutt creme caramel. En søt avslutning.

Etter måltidet kom kokken ut og vi fikk høre at han var en tre stjernes michelinchef som hadde kommet fra New Zealand sammen med sin famile for å bo her og jobbe ved den restauranten. Er du i Sestri Levante da tar du turen innom denne restauranten👍🇹🇯

I dag går turen videre til Toscana, til byen i mitt hjerte❤️Lucca bella.

Jeg ønsker alle en super fredag🌞