Peru anbefales👍

Det er ingen hemmelighet at vi elsker å reise. For oss er det den beste måten å slappe av på og koble ut alt. Vi trenger ikke reise langt for å få et løft, en hyttetur til Mandal er alt som skal til. Likevel innimellom er det fantastisk å dra på langtur å oppleve noe helt annet enn hjemlige trakter.

I 2016 dro vi med Norsk tur til Peru, det hadde stått på vår bucketlist i ti år. Fra 26 februar til 7. mars levde vi i en fantastisk boble og fikk opplevelser for livet. Skuddår ble feiret i Peru. Vi landet i Lima sent på ettermiddagen og dro til hotellet vårt i bydelen Miraflores for middag og soving. Dagen etter var det sightseeing i Lima. Det bor ca 9,5 millioner mennesker i Lima og byen har mye å by på. Det sies at menneskene i Peru sitter på en skattekiste og tigger. Ressursene sitter dessverre på få hender. Vi besøkte katedralen, malacon de Miraflores, den store pyramiden og vi var på klosterbesøk og vi var innom katakombene. Lima er bygget opp i ørkenområde, de 34 elvene som renner ned fra Andesfjellene gjør dette mulig.

Team Liland i Lima.

Dag tre reiste vi videre med fly til inkaenes hovedstad Cuzco og videre ned til Inkaenes hellige dal for å akklimatisere oss for høyden. Der tok vi livet med ro på et luksushotell og team Liland sørget for å få litt massasje. Der ble vi godt kjent med inkaenes historie. Peru er potetens og maisens hjemland. Det finnes utallige sorter av begge deler.

Jeg var blant de heldige som tålte høyden godt. Jeg brukte ingen medisiner, men kjente på pusten at vi var i høyden og satte ned tempoet etter det. Vi besøkte mange flotte steder.

Soltempelet var fantastisk. Vi besøkte Hacienda Huayccari for lunsj og beså oss på deres private museum. Vi fikk servert Perus nasjonaldrink hvor vi enn kom. Den heter Pisco Sour og er laget av grappa, sitroner og eggehvite og er så god at selv jeg kan drikke grappa da.

Per Svein fikk tatt dette flotte bildet av en kolibri der.

Dag fem gikk turen til et av de store høydepunktene, nemlig Macchu Picchu. Vi tok toget fra togstasjonen i Ollantaytamb og videre til Aguas Calientes. Derfra tok vi buss opp til Macchu Picchu. Det var en opplevelse som vanskelig lar seg beskrive. Du må oppleve det selv.

Her er billetten min.

Vi var heldig med været hele tiden. Det var regntid, men uansett hvor vi kom sa folk det har regnet og regnet helt til dere kom i dag. Da vi tok bussen tilbake til togstasjonen begynte det å høljeregne og det regnet til vi var ferdig med lusjen og klar for togreisen tilbake. Det er en togreise utenom det vanlige hvor kondoktørene har mange oppgaver. De serverer mat, opptrer som skuespillere og selger alt mulig mens vi toger tilbake. Det var også en fiesta til ære for Jomfru Maria. Djevelen har en sentral plass i denne fiestaen. Djevelen kom på besøk og inviterte meg opp til dans. Det er vel første og siste gang jeg danser med djevelen som dere ser på bildet under.

Deretter forlot vi Inkaenes hellige dal for et par dager i Cusco.

Vi var til stede på en folklorefest og jeg ble budt opp til dans på inkarock. I 3300 meters høyde var jeg helt ødelagt etter en dans.

I Cusco besøkte vi soltempelet, katedralen, et domikanerkloster og inkafestningen Sacsayhuaman.

Etter besøket i Cusco dro vi videre til Puno ved Titicacasjøen.Der besøkte vi de flytende øynene og gikk i Thor Heyerdals fotspor. Det bor 3000 mennesker på disse sivøyene.

Etterpå dro vi videre til Taquile – øya der mennene strikker.

Da traff vi blant annet denne mannen. Fire år gamle lærer guttene å strikke. Når barna deres fyller syv må fedrene deres strikke en lue til dem. Det må gjøres skikkelig ellers gjør de skam på sine barn. Mens vi var ute på Titicacasjøen var en ung mann vi reiste med og hans mor og møtte hans biologiske mor og bestemor for første gang siden adopsjonen. På kvelden fikk vi se bilder og alle var mer enn rørt av dette Tore på sporet øyeblikket som ble svært vellykket.

Fra øya med de strikkende menn. Vi gikk over øya på vei tilbake og noen benyttet da anledningen til å bade i Titicacasjøen 4000 meter over havet.

Jeg ble budt opp til dans også her så det var bare å kaste seg ut i det.

Etter Titicaca var det tilbake til Lima og det var deilig å puste fritt igjen. Vi lunsjet og hadde fritid for litt shopping med mere. Dagen etter dro vi på byvandring og gikk til det stedet der Thor Heyerdal sjøsatte Kon tiki før vi tok flyet hjem med mange minner fra turen. Både i hodet, fotoapparatet og kofferten.